Kostenonderbouwing tarieven

Onderstaand zijn de kostprijsonderbouwingen van de tarieven voor leges, afvalstoffenheffing, rioolheffing, havengelden, staangelden en marktgelden voor 2026 weergegeven.

Conform de financiële verordening en de uitgangspunten beschreven in paragraaf 3.7.5 (Overhead) wordt overhead toegerekend aan de geraamde kostprijs van heffingen en rechten waarmee kosten in rekening worden gebracht. Op deze manier worden alle relevante kosten die gemaakt worden voor de uitvoering van deze taken meegenomen in dit "gesloten stelsel".

Kostenonderbouwing legestarieven uit legesverordening

De kostendekkendheid van de leges is in 2025 nader onderzocht en geactualiseerd. Hiervoor is gebruik gemaakt van kostendekkendheid.nl. Een webapplicatie die door een groot aantal gemeenten (meer dan 100) wordt gebruikt. In samenwerking met kostendekkendheid.nl en de diverse deelnemende gemeenten wordt de komende jaren meer onderzoek verricht naar de kostendekkendheid van de leges. Het doel is een hogere kwaliteit van de legesproducten (snellere dienstverlening), meer transparantie en lagere kosten.

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

Legesverordening
(bedragen x € 1.000)

Totale lasten

Totale baten

Kosten-dekking

1.1 Burgerlijke stand

158

131

83,05%

1.2 Reisdocumenten en NL ID-kaart

1.421

1.242

87,44%

1.3 Rijbewijzen

319

281

87,88%

1.4 Verstrekking Basisreg Personen

81

50

61,45%

1.5 Gereserveerd

0

0

0,00%

1.6 Vastgoedinformatie

0

0

0,00%

1.7 Overige publiekszaken

49

39

80,22%

1.8 Gereserveerd

0

0

0,00%

1.9 Bijzondere wetten

155

97

62,48%

1.10 Diversen

9

6

71,94%

Totaal titel 1

2.192

1.846

84,24%

Hoofdstuk 2 Omgevingswet

Legesverordening
(bedragen x € 1.000)

Totale lasten

Totale baten

Kosten-dekking

Paragraaf 2.1 t/m 2.14

3.962

3.264

82,38%

Totaal titel 2

3.962

3.264

82,38%

Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn

Legesverordening
(bedragen x € 1.000)

Totale lasten

Totale baten

Kosten-dekking

3.1 Horeca

111

39

35,02%

3.2 Prostitutiebedrijven

1

1

159,58%

3.3 Winkeltijdenwet

0

0

0,00%

3.4 Organiseren evenement

54

32

58,40%

3.5 Gereserveerd

0

0

0,00%

3.6 Huisvestingswet 2014 en Huisvestingsverordening 2023 Gouda

0

0

0,00%

3.7 Overige besluiten en in dit hoofdstuk niet benoemde besluiten

0

0

0,00%

Totaal titel 3

166

72

43,35%

Recapitulatie

Titel
(bedragen x € 1.000)

Lasten taakvelden

Totale baten

Kosten-dekking

Titel 1

2.192

1.846

84,24%

Titel 2

3.962

3.264

82,38%

Titel 3

166

72

43,35%

Totale tarieventabel

6.320

5.182

82,00%

Voor de berekening van de kostendekkendheid is gebruik gemaakt van de 'Handreiking kostentoerekening leges en tarieven' (opgesteld in opdracht van het ministerie van Binnenlandse zaken) en van het kostenmodel van de VNG. Er mogen alleen kosten worden toegerekend die direct met de dienstverlening samenhangen. Alle directe lasten die op de betreffende taakvelden staan worden betrokken in de berekening. Het gaat hierbij om de taakvelden Burgerzaken, Openbare orde en veiligheid, Parkeren, Openbaar groen en (openlucht) recreatie, Milieubeheer en Wonen en bouwen. Directe kosten zijn bijvoorbeeld; kosten voor afdrachten van rijksleges voor rijbewijzen en reisdocumenten, inzet van de medewerkers van de Omgevingsdienst, perceptiekosten (kosten heffen en invorderen) maar ook automatiseringskosten en uren van medewerkers die direct kunnen worden toegerekend aan de betreffende producten.

In de kolom opbrengsten staan de legesinkomsten van de betreffende dienstverlening. Wanneer de opbrengsten worden afgezet tegen de kosten resulteert de kostendekkendheid. Een kostendekkendheid van minder dan 100% betekent dat de geraamde lasten hoger zijn dan de geraamde baten.

In de tabel is per heffing de mate van kostendekkendheid voor het begrotingsjaar aangegeven. Het is van belang dat de totale legesverordening de 100% kostendekkingsnorm niet overschrijdt. De maximale kostendekkendheid van 100% geldt dus niet per tarief. Door kruissubsidiëring binnen titels van de legesverordening is het mogelijk om de 'winst' van bepaalde legesproducten te gebruiken om het 'verlies' op andere producten te dekken.

Uit de tabel blijkt dat de geraamde baten van de verordening niet uitgaan boven de totale geraamde lasten van de verordening. Dit geldt ook wanneer de drie titels in de legesverordening individueel worden bekeken.

Hoofdstuk 1 is voor 84% kostendekkend. Er is weinig ruimte om de tarieven te verhogen omdat de opbrengsten voornamelijk worden veroorzaakt door de paspoorten en rijbewijzen. Deze tarieven zijn momenteel gelijk aan de maximaal toegestane hoogte.

Hoofdstuk 2 is voor 82% kostendekkend.

Hoofdstuk 3 is voor slechts 43% kostendekkend. Het betreft echter een klein onderdeel van de legesverordening en bestaat hoofdzakelijk uit evenementen en horeca. De kostendekking van hoofdstuk 3 is laag. Vanwege de maatschappelijke betekenis ervan is dit bij veel gemeenten niet kostendekkend.

Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing 2026

Omschrijving
(bedragen x € 1.000)

2026

Kosten taakveld afval

12.259

Inkomsten excl. heffingen

1.289

Netto kosten

10.970

Toe te rekenen kosten:

Overhead

168

Reinigingsinspectie

62

Compensabele BTW

2.562

Totaal kosten

13.762

Opbrengst afvalstoffenheffing

13.762

Dekking

100,0%

Uitgangspunt bij de bepaling van de hoogte van de afvalstoffenheffing 2026 is 100% kostendekking. Alle kosten die op het taakveld Afval staan, worden betrokken bij de berekening van de heffing. Het betreft hier zowel de kosten van afvalinzameling als van afvalverwerking. Daarnaast worden de kapitaallasten van reeds uitgevoerde investeringen (bijvoorbeeld ondergrondse containers) meegenomen evenals de overheadkosten. De kosten voor kwijtschelding zijn niet meegenomen als gevolg van het aangenomen amendement "verlaging woonlasten" in de Begrotingsraad van 9 november 2022.

Kostenonderbouwing rioolheffing 2026

Omschrijving
(bedragen x € 1.000)

2026

Kosten taakveld riolering

18.295

Inkomsten excl. heffingen

113

Netto kosten

18.182

Toe te rekenen kosten:

Overhead

358

Compensabele BTW

3.986

Totaal kosten

22.526

Opbrengst rioolheffing

21.665

Dekking

96,2%

Voor de berekening van de hoogte van de rioolheffing worden alle lasten verzameld die op het taakveld Riolering staan. Bij Riolering realiseert de gemeente 96,2% kostendekking. Grote kostencomponent binnen Riolering zijn de kapitaallasten van de historische investeringen (rioolvervanging). Daarnaast vormen de kosten van dagelijks en groot onderhoud ook een belangrijke kostencomponent evenals de overheadkosten. De kosten voor kwijtschelding zijn niet meegenomen als gevolg van het aangenomen amendement "verlaging woonlasten" in de Begrotingsraad van 9 november 2022.

Kostenonderbouwing havengelden 2026

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

2026

Kosten taakveld recreatieve havens

755

Netto kosten

755

Toe te rekenen kosten:

Overhead

424

Totaal kosten

1.179

Opbrengst havengelden

137

Dekking

11,62%

Kostenonderbouwing staangelden 2026

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

2026

Kosten taakveld exploitatie woonwagenterreinen

190

Netto kosten

190

Toe te rekenen kosten:

Overhead

11

Totaal kosten

201

Opbrengst staangelden

96

Dekking

47,80%

Kostenonderbouwing marktgelden 2026

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

2026

Kosten taakveld markten

384

Netto kosten

384

Toe te rekenen kosten:

Overhead

134

Totaal kosten

518

Opbrengst marktgelden

150

Dekking

29,00%