De uitgangspunten voor de tarieven zijn gebaseerd op het Bestuursakkoord 2022-2026. Het streven is om de OZB met niet meer te laten stijgen dan het inflatiepercentage. Daarnaast is het streven om alle huishoudens ervan te laten profiteren als de lokale lasten worden verlaagd.
In de kadernota 2026 is aangegeven dat de lokale woonlasten en de belastingen/heffingen voor het jaar 2026 worden geïndexeerd op basis van verwachte prijsontwikkeling. De prijsontwikkeling is conform de meicirculaire 2025. Bij het bepalen van de opbrengsten 2026 is daarom rekening gehouden met een inflatiepercentage van 2,1%. In 2025 betrof dit percentage 2,2%. De ontwikkeling van de tarieven riool- en afvalstoffenheffing hangt samen met de kostenontwikkeling op deze terreinen. Als gevolg van de gestegen kosten dient het tarief voor de rioolheffing te worden verhoogd met 2,1%. Het tarief voor de afvalstoffenheffing kan daarentegen worden verlaagd met 8,15%.
De woonlasten bestaan uit de onroerende zaakbelastingen, rioolheffing en afvalstoffenheffing. De woonlasten worden berekend voor een eigenaar of huurder van een woning die de woning bewoont met meerdere personen.
In 2026 dalen de woonlasten voor de eigenaar-gebruiker van een woning met een WOZ-waarde van € 366.000 (gemiddelde WOZ-waarde van woningen in Gouda in 2025 en een ingeschatte waardeontwikkeling van 3%) met 0,64% (gemiddelde daling van ozb, afval en riool). De woonlasten voor de huurder dalen in 2026 met 4,34% (gemiddelde daling van afval en riool). Deze daling voor zowel eigenaar-gebruiker als voor huurder wordt veroorzaakt door de daling van het tarief afvalstoffenheffing met 8,15%.
Conform de financiële verordening en de uitgangspunten beschreven in paragraaf 3.7.5 (Overhead) wordt er overhead toegerekend aan de geraamde kostprijs van heffingen en rechten waarmee kosten in rekening worden gebracht. Op deze manier worden alle relevante kosten die gemaakt worden voor de uitvoering van deze taken meegenomen in dit "gesloten stelsel".
Er heeft een actualisatie plaatsgevonden om de kosten die de BSGR maakt juist toe te rekenen aan de verschillende belastingsoorten. Dit is juridisch noodzakelijk voor een goede kostenonderbouwing van de riool- en afvalstoffenheffing. Deze actualisatie zorgt voor verschuivingen binnen de woonlasten, waarbij minder kosten terecht komen bij afval en riool en meer bij de OZB.