De Wet open overheid (Woo), is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo is op 1 mei 2022 in werking getreden. Met deze nieuwe wet is een belangrijke stap gezet naar een meer open overheid. Hoofdonderdelen van de Woo zijn: passieve openbaarmaking, actieve openbaarmaking en het op orde brengen van de informatiehuishouding. Passieve openbaarmaking betekent dat de gemeente op verzoek bepaalde informatie openbaar maakt (Woo-verzoeken) en actief betekent dat de gemeente uit zichzelf informatie openbaar maakt. De informatie die actief openbaar zal worden gemaakt is geclusterd in meerdere informatiecategorieën. Ook is één van de verplichtingen van de Woo om in de begroting aandacht te schenken aan de beleidsvoornemens over de uitvoering van de wet. Deze paragraaf is de invulling van die verplichting.
De invoering van de Woo is belegd in een project in het programma Slim, snel en digitaal. Het programma volgt daarbij het meerjarenplan Woo van de VNG: https://vng.nl/sites/default/files/2022-04/VNG-Woo-Meerjarenplan.pdf.
In 2023 zijn de gemeentelijke ambities over de actieve openbaarmaking van de Woo vastgesteld. De gemeente heeft gekozen voor het ambitieniveau basis: de gemeente volgt bij het actief openbaar maken de wettelijke fasering. De gemeente maakt de informatiecategorieën die volgens de 1e tranche verplicht zijn nu actief openbaar. Dat wil zeggen dat informatie over organisatie en werkwijze en de bereikbaarheidsgegevens van de gemeente te vinden zijn in de Woo-index: https://organisaties.overheid.nl/woo/28975/Gemeente_Gouda.
De staatssecretaris heeft in juli 2025 de kamer geïnformeerd dat de definitieve inwerkingtredingsdatum van 2e tranche opnieuw is uitgesteld. Dit komt door de (door)ontwikkeling van de benodigde landelijke technische voorziening voor het publiceren.
De gemeente kiest daarom in 2026 haar eigen tempo en zal stapsgewijs nieuwe informatiecategorieën publiceren op het Goudse publicatieplatform https://open.gouda.nl.
In de onderstaande tabel is per tranche aangegeven welke informatiecategorieën hierin zijn opgenomen.
Eerste tranche Actief openbaar per: 1 november 2024 | Tweede tranche Actief openbaar per: nog niet bekend | Derde tranche Actief openbaar per: nog niet bekend | Vierde tranche Actief openbaar per: nog niet bekend |
|---|---|---|---|
Wetten en algemeen verbindende voorschriften | Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag | Bij vertegenwoordigende organen ingekomen stukken | Beschikkingen |
Overige besluiten van algemene strekking | Vergaderstukken decentrale overheden | Subsidieverplichtingen anders dan met beschikking |
|
Vergaderstukken Staten-Generaal | Agenda’s en besluiten bestuurscolleges | Convenanten |
|
Informatie over organisatie en werkwijze | Adviezen | Onderzoeksrapporten |
|
Bereikbaarheids-gegevens | Jaarplannen en jaarverslagen | Klachtoordelen |
|
| Woo-verzoeken en -besluiten |
|
|
Een gemeente die haar informatiehuishouding op orde heeft, weet welke documenten ze heeft en kan die vinden. In 2026 gaan we aan de slag met de invoering van het metadataschema MDTO in meerdere applicaties en werken we aan betere werkafspraken met betrekking tot archivering.