Lijst verbonden partijen

Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is de gemeente verplicht om in de paragraaf Verbonden partijen een overzicht op te nemen, met daarin per verbonden partij:

  • doel en openbaar belang;

  • wijze van dienen gemeentebelang;

  • beleidsvoornemens;

  • risico’s;

  • financiële gegevens.

Totaaloverzicht bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen

Verbonden partij (bedragen * € 1.000)

Bijdrage 2025

Bijdrage 2026

Bijdrage 2027

Bijdrage 2028

Bijdrage 2029

Regio Midden Holland

414

426

426

426

426

Omgevingsdienst Midden-Holland

4.508

4.543

4.543

4.543

4.543

Groenalliantie

587

587

587

587

587

Streekarchief Midden-Holland

705

714

714

714

714

Promen

9.116

9.090

8.747

8.381

7.896

Hecht

5.486

5.463

5.463

5.463

5.463

RZG Zuidplas Grondbank

0

0

0

0

0

Veiligheidsregio Hollands Midden

6.321

6.380

6.380

6.380

6.380

Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland

1.710

1.569

1.551

1.551

1.550

Jeugd en Wmo

2.440

2.345

2.177

2.177

2.177

Groene Hart Rekenkamer

106

66

66

66

66

Totaal bijdrage gemeenschappelijke regelingen

31.393

31.183

30.654

30.288

29.802

Gemeenschappelijke regelingen

Regio Midden Holland

Naam verbonden partij

Regio Midden Holland

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.regiomiddenholland.nl

Programma:

7. Bestuur en organisatie

Taakveld:

0.1 Bestuur

Aard

GR

Deelnemerspercentage

20% (Ieder AB lid heeft 1 stem)

Doel en openbaar belang

Regionale beleidsvorming en strategische belangenbehartiging van de aangesloten gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In het AB zitten twee collegeleden die door de raad benoemd zijn.

Beleidsvoornemens 2026

In 2024 zijn door de deelnemende gemeenteraden structureel aanvullende financiële middelen vrijgemaakt. In 2025 ligt de focus op extra inzet binnen de bestaande bestuurlijke tafels, met thema’s als duurzame mobiliteit, economische innovatie en de versnelling van woningbouw. Vanaf 2026 streven we naar een structurele versterking van de samenwerking. Daarbij draait het niet alleen om inhoudelijke keuzes, maar ook om governance, uitvoeringskracht en eigentijdse organisatievormen. Een speciaal ingestelde stuurgroep en kwartiermaker Erik Kiers werken aan het ontwerp van deze nieuwe samenwerking. In 2026 zal in het teken staan van het afronden van de inrichting van de nieuwe organisatie door de nieuwe directeur-secretaris, gelijktijdig met het uitvoeren van de jaarplannen 2026 die momenteel worden opgesteld en het middels zienswijze voorleggen aan de gemeenteraden van de strategische agenda voor de inhoudelijke focus van de aankomende jaren.

Risico's

Op 12 juni 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met de meerjarenbegroting 2025-2028. In deze begroting is het Berenschot advies om te investeren in een regionaal programmabureau dat regionale inzet coördineert en werkt aan concrete resultaten voor de drie centrale opgaven van Midden-Holland: 1) verantwoorde groei 2) bereikbaarheid en mobiliteit 3) toekomstbestendige economie. Op dit moment lukt het de Regio Midden-Holland onvoldoende om de regionale plannen in directe publieke waardecreatie voor inwoners om te zetten. Het op te richten regionaal programmabureau moet niet meer van hetzelfde worden. Bij de inrichting van een programmabureau moet tevens worden gelet op de opgaven die voor Gouda van belang zijn en de wijze waarop deze worden meegenomen.

Bijdrage in 2026

€ 426.158

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 617

€ 628

€ 628

Vreemd vermogen

ultimo

€ 571

€ 919

€ 561

Resultaat

€ 77

€ 11

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Omgevingsdienst Midden-Holland

Naam verbonden partij

Omgevingsdienst Midden-Holland

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.odmh.nl

Programma(s)

2. Energie en klimaat 3; Wonen en leefomgeving

Taakveld

7.4 Milieubeheer; 8.3 Wonen en bouwen

Aard

GR

Deelnemerspercentage

17,0% (Stemverhouding op basis van budget € 100.000 = 1 stem)

Doel en openbaar belang

Bijdrage leveren aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In het AB zitten twee collegeleden die door het college zijn aangewezen, waarvan 1 lid zitting heeft in het DB.

Beleidsvoornemens 2026

De beleidsvoornemens in 2026 richten zich op versterken van toezicht en handhaving op het gebied van milieu, bouw en veiligheid. Een belangrijk aspect hiervan is de extra aandacht voor toepassen van strafrecht. Daarnaast wordt gewerkt aan een nieuwe Nota VTH (vergunningverlening, toezicht & handhaving) die in 2027 invulling geeft aan de werkwijze onder de nieuwe systematiek omgvingswet. Ook zet de ODMH zich in voor het, zoveel mogelijk uniform, vertalen van de milieudoelstelling in de omgevingsplannen van de aangesloten gemeenten.
In 2026 blijft de ODMH gefocust op duurzaamheid, het verbeteren van luchtkwaliteit, het aanpakken van geluidsoverlast, en het monitoren van zwemwaterkwaliteit. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van nieuwe technologieën zoals drones voor effectiever toezicht. De samenwerking met gemeenten blijft cruciaal om beleidsdoelen te realiseren en de naleving van regelgeving te waarborgen. Deze plannen worden verder uitgewerkt in de jaarlijkse begroting en zijn afgestemd op de behoeftes van de gemeenten die onder de Omgevingsdienst vallen.

Risico's

Voor de totstandkoming van de Nota-VTH wordt een risico-analyse uitgevoerd.

Bijdrage in 2026

€ 4.543.374

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 2.045

€ 2.870

€ 2.828

Vreemd vermogen

ultimo

€ 10.462

€ 10.951

€ 8.581

Resultaat

€ 248

€ 880

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Groenalliantie Midden-Holland en omstreken

Naam verbonden partij

Groenalliantie Midden-Holland en omstreken

Vestigingsplaats

Schiedam

Website

https://www.groenalliantiemiddenholland.nl/

Programma(s)

1.Economie en onderwijs; 2 Energie en klimaat; 5.Cultuur, sport en recreatie;

Taakveld

3.4 Economische promotie; 7.4 Milieubeheer; 5.1 Sportbeleid en activering

Aard

GR

Deelnemerspercentage

20%; 5 deelnemende gemeenten met elk 2 AB-leden; ieder AB lid heeft 1 stem

Doel en openbaar belang

Doel en openbaar belang Het primaire belang van de Groenalliantie is de bescherming van de belangen van natuur, recreatie en landschap. Verantwoordelijk voor het beheer van natuur- recreatiegebieden voor regionale dagrecreatie in Gouda, Bodegraven-Reeuwijk, Waddinxveen, Krimpenerwaard en enkele kleinere gebieden. Daarnaast zorgt de Groenalliantie voor (gebied)ontwikkeling, handhaving en communicatie in de natuur- en recreatiegebieden.
Ook is Groenalliantie beheerder en ontwikkelaar van routestructuren in het Groene Hart.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In het AB zitten twee leden die door de raad en het college zijn aangewezen. In het DB 1 lid. In de gebiedsadviescommissies zitten 2 raadsleden.

Beleidsvoornemens 2026

Eind 2021 is het Ontwikkelplan Groenalliantie 2030 vastgesteld. Groenalliantie zet met het Ontwikkelplan Groenalliantie 2030 de koers uit voor de komende 10 jaar als vervolg op de omvangrijke en succesvolle Kwaliteitsimpuls Groenalliantie. Het Ontwikkelplan Groenalliantie 2030 gaat vergezeld van een meerjarige investeringsagenda. De nieuwe financiële situatie die ontstaat als gevolg van het wegvallen van de provinciale boekjaarsubsidie vanaf 2026 maakt dat Groenalliantie voorzichtig is met nieuwe investeringen en het Ontwikkelplan gaan herijken.

Er zal in de communicatie in 2026 worden ingezet op gebiedseigen thema’s, bijvoorbeeld met excursies of informatieavonden. Doel hiervan is om de gebruikers en omwonenden bewust te maken van hetgeen er in de (vernieuwde) gebieden te beleven en te zien is.
Het Dagelijks Bestuur zal ook in 2026 haar voorgenomen plannen en investeringen voor advies voorleggen aan de gebiedsadviescommissie Groenalliantie.
Daarnaast wordt in 2026 het systeem van beheerinformatie en professioneel vastgoed- en grondbeheer verder ontwikkeld. Waar mogelijk gaat Groenalliantie het beheer meer richten op behoud en ontwikkeling van natuurwaarden en biodiversiteit.

Risico's

Uittreden provincie Zuid-Holland:
De provinciale bijdrage zoals deze gedurende zes jaar, na uittreding van de provincie uit de natuur- en recreatieschappen, heeft plaatsgevonden zal stoppen. In de uittreedovereenkomst per 1 januari 2018 is met de Provincie Zuid-Holland vastgelegd dat zij de komende jaren substantieel blijft bijdragen middels een beheerregeling recreatiegebieden. De financiële gevolgen van de wijziging in de financiële bijdrage van de Provincie Zuid Holland vanaf 2026 zijn op het moment nog niet bekend.
Door het wegvallen van de provinciale boekjaarsubsidie, deels gecompenseerd door de te verwachten baten uit de nieuwe beheerregeling recreatiegebieden, ontstaat vanaf 2026 een structureel begrotingstekort. Voor de begrotingsjaren 2026 en 2027 is erin voorzien dat het hierdoor ontstane tekort opgevangen wordt door enerzijds een onttrekking uit de daartoe gevormde egalisatiereserve afbouw provinciale bijdrage en anderzijds de taakstellende bezuinigingen 2026-2029. De lijn is om de begroting per 2028 weer in evenwicht te hebben.

Bijdrage in 2026

€ 586.900

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 11.306

€ 11.610

€ 9.480

Vreemd vermogen

ultimo

€ 1.986

€ 2.240

€ 1.982

Resultaat

€ 703

€ 501

-

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Streekarchief Midden-Holland

Naam verbonden partij

Streekarchief Midden-Holland

Vestigingsplaats:

Gouda

Website:

www.samh.nl

Programma(s):

5. Cultuur sport en recreatie

Taalveld(en):

5.5 Cultureel erfgoed

Aard:

GR

Deelnemerspercentage:

20%
Ieder AB lid heeft 1 stem

Doel en openbaar belang:

SAMH bewaart conform de Archiefwet de archieven van de besturen en ambtelijke instellingen van de gemeenten Gouda, Krimpenerwaard, Krimpen aan de IJssel, Waddinxveen, Zuidplas en de Omgevingsdienst Midden Holland.

Wijze van dienen van het gemeentebelang:

In het AB zitten twee collegeleden die door de raad benoemd zijn.

Beleidsvoornemens 2026

Ten opzichte van de voorgaande begrotingsjaren wordt het beleid doorgezet. Een belangrijk inhoudelijk punt is de verdere ontwikkeling en inrichting van het e-Depot voor de aangesloten gemeenten, inclusief de berekening van een verdeelsleutel voor de kosten. De verdeelsleutel wordt eind 2025 definitief vastgesteld op basis van de pilots die lopen binnen het project e-Depot. De Archiefwet zal in 2026 gewijzigd worden, waardoor de overbrengingstermijn van overheidsarchieven teruggebracht wordt van 20 jaar naar 10 jaar. Wanneer deze wordt ingevoerd, zal het de daaropvolgende jaren kunnen leiden tot het versneld overbrengen van (digitaal) archief door de deelnemende gemeenten naar het streekarchief.

Risico's

De bezuinigingsmogelijkheden bij het Streekarchief in het kader van het ‘Ravijnjaar’ 2026 zijn beperkt. De voorgenomen maatregelen resulteren in een bezuiniging van 1,42% (€ 28.618), die in de begroting is verwerkt. Indien er door de invoering van de nieuwe Archiefwet extra middelen nodig zijn vanwege het versneld overbrengen van (digitaal) archief, zal dit tijdig onder de aandacht van het bestuur en de deelnemende gemeenten gebracht worden.

Bijdrage in 2026

€ 713.999

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 301

€ 307

€ 281

Vreemd vermogen

ultimo

€ 336

€ 325

€ 352

Resultaat

€ 25

€ 13

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Promen

Naam verbonden partij

Promen

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.promen.nl

Programma(s)

4. Sociaal domein,

Taakveld

6.4 Begeleide participatie; 6.5 Arbeidsparticipatie

Aard

GR

Deelnemerspercentage

36%

Doel en openbaar belang

Uitvoering geven aan de Wet Sociale Werkvoorziening.
Daarnaast het uitvoeren van re-integratieactiviteiten voor werkzoekenden met een Participatiewet-uitkering

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In het DB en AB zit een collegelid dat door het college is aangewezen

Beleidsvoornemens 2026

Implementatie maatregelen toekomsttraject 2025

Risico's

De uitstroom van de steeds ouder wordende Wsw-doelgroep stijgt. Tegelijkertijd stagneert de nieuwe instroom van mensen uit de Participatiewet en wordt de groep complexer. De begeleidings-/organisatiemiddelen vanuit het rijk voor deze nieuwe doelgroepen zijn ontoereikend. De onzekerheden en risico’s in de omzetten, loon- en overige bedrijfskosten nemen toe.

Bijdrage in 2026

€ 9.090.000

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 2.425

€ 3.471

€ 2.043

Vreemd vermogen

ultimo

€ 8.587

€ 7.196

€ 7.097

Resultaat

€ 70

€ 180

-

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Hecht

Naam verbonden partij

Hecht

Vestigingsplaats

Leiden

Website

https://wijzijnhecht.nl/

Programma(s)

4. Sociaal domein; 6. Leefbaarheid en veiligheid

Taakveld

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-; 1.2 Openbare orde en veiligheid

Aard

GR

Deelnemerspercentage

8%
Aantal stemmen (4) gebaseerd op inwoneraantal

Doel en openbaar belang

Hecht bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners in onze regio. Alles wat Hecht doet, moet leiden tot verbetering van de kwaliteit van het leven in de regio, tot meer positief ervaren gezondheid, tot meer veiligheid en tot meer kansen. Dit is wat Hecht bijdraagt aan de regio Hollands Midden. De organisatie heeft de afgelopen jaren bewezen te kunnen inspelen op snel veranderende omstandigheden.
In de regio Hollands Midden zijn de gemeentelijke taken op het gebied van openbare gezondheid en veiligheid samengebracht. Dit resulteert in één organisatie met meer dan 10400 medewerkers die vanuit verschillende expertises samen met elkaar en met andere spelers in de keten werken aan gezondheid, veiligheid en kansen voor iedereen.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In het algemeen en dagelijks bestuur zit een collegelid dat door het college is aangewezen.

Beleidsvoornemens 2026

Het Algemeen Bestuur heeft op 9 juli 2025 besloten om het takenpakket van Hecht in te krimpen per 2026. Het besluit betreft een bezuiniging van 4,6%, dit bedraagt € 2,9 mln. Dit betekent dat Hecht een aantal taken afbouwt:
- Basiszorgcoördinatie voor Kwetsbare Kinderen
- Groei- en ontwikkelingspoli
- Gezinsverpleegkundigen
- Regionale coördinatie van JeugdMATCH
- Studio Hecht

Daarnaast gaat Hecht een aantal taken minder intensief uitvoeren:
- De websites en social media van de CJG’s
- Gezondheidsbevordering
- Duiding, advies en ontsluiten van data
- Inspectie kinderopvang
Ook worden een aantal taken anders ingericht zoals de cursus prenatale voorlichting.

Bij elke taak krimpt de overhead automatisch mee. Daarnaast wordt er extra bezuinigd op de ondersteunende diensten en wordt er bespaard door efficiencyslagen in de gehele organisatie.

Risico's

Omdat de begroting al ruim voor de start van het jaar wordt opgesteld, is de raming van de kostenontwikkeling van Hecht per definitie met enige onzekerheid omgeven. Als blijkt dat de feitelijke ontwikkelingen toch gaan afwijken van deze raming, dan wordt het gesprek over een oplossing gevoerd in het AB Hecht.
Daarnaast blijft de krapte op de arbeidsmarkt voor zorgpersoneel een risicofactor.
Het ziekteverzuim blijft hoog en kan risico's voor de continuïteit van Hecht met zich meebrengen.
Daarnaast kan het zo zijn dat Hecht niet alle bezuinigingen tijdig realiseert en daardoor in 2026 nog meer kosten maakt dan nu begroot.

Bijdrage in 2026

€ 5.463.000

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 648

€ 258

€ 837

Vreemd vermogen

ultimo

€ 39.866

€ 52.822

€ 51.472

Resultaat

€ -5.241

€ -390

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Grondbank RZG Zuidplas

Naam verbonden partij

Grondbank RZG Zuidplas

Vestigingsplaats:

Den Haag

Website:

www. ontwikkelingzuidplaspolder.nl

Programma(s):

3. Wonen en leefomgeving

Taalveld(en):

8.3 Wonen en bouwen

Aard:

GR

Deelnemerspercentage:

6%
Ieder AB lid heeft 1 stem

Doel en openbaar belang:

In 2011 heeft de Grondbank een gewijzigde opdracht gekregen en functioneert primair als beheer- en gronduitgiftebedrijf. Momenteel bezit de Grondbank ca. 300 ha aan gronden en deze zijn bijna allemaal gelegen in de Zuidplaspolder binnen de gemeente Zuidplas.
Haar belangrijkste doelstelling is om de in eigendom zijnde gronden te verkopen in het kader van de gewenste en vastgestelde Zuidplaspolderontwikkelingen.

Wijze van dienen van het gemeentebelang:

In het AB zitten twee collegeleden die door het college zijn aangewezen. Het college van Gouda doet een bindende voordracht voor het DB-lid.

Beleidsvoornemens 2026

De Grondbank heeft in 2025 een voorstel uitgebracht aan haar leden, strekkende tot verlenging van de gemeenschappelijke regeling voor een periode van maximaal 10 jaar of zoveel eerder als de gronden worden uitgenomen. Aanleiding voor dit voorstel was het feit dat de gemeente Zuidplas door verslechterde economische omstandigheden niet in staat bleek om de afnameverplichting voor de gronden van de Grondbank uit de koopovereenkomst uit 2021 na te komen. De gronden zijn nodig voor de ontwikkeling van Cortelande (voorheen het vijfde dorp). Alle leden van de gemeenschappelijke regeling hebben ingestemd met het verlengingsvoorstel van de Grondbank.

Risico's

De grondexploitatie van het plangebied kent een negatief saldo. De hoogte daarvan is op dit moment onderwerp van studie. Het grootste risico voor de Grondbank is dat de ontwikkeling van het Middengebied (Cortelande) niet van de grond komt, bijvoorbeeld omdat Zuidplas de grondexploitatie niet sluitend krijgt of de bestemming voor wonen en werken niet onherroepelijk wordt. De Grondbank kan de gronden dan niet aan Zuidplas verkopen. In een dergelijke situatie zal het maximale risico zijn dat de Grondbank al zijn gronden moet afwaarderen/verkopen tegen de agrarische waarde. Het maximale risico ingeval van afwaardering voor Gouda bedraagt circa 4 miljoen. De kans van optreden wordt op dit moment ingeschat op maximaal 25%. Dit risico zal worden meegenomen in de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit van Gouda.

Bijdrage in 2026

-

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ -

€ -

€ -

Vreemd vermogen

ultimo

€ 94.307

€ 97.237

€ 100.600

Resultaat

€ -

€ -

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Veiligheidsregio Hollands Midden

Naam verbonden partij

Veiligheidsregio Hollands Midden

Vestigingsplaats

Leiden

Website

www.vrhm.nl

Programma(s)

6. Leefbaarheid en veiligheid

Taakveld

1.1 Crisisbeheer & Brandweer

Aard

GR

Deelnemerspercentage

9,3 %
Aantal stemmen gebaseerd op inwoneraantal

Doel en openbaar belang

Belangenbehartiging van de aan de regeling deelnemende gemeenten op het terrein van brandweer, geneeskundige hulpverlening bij zware ongevallen, rampen en rampenbestrijding. Daarnaast aan het realiseren van een gecoördineerde inzet bij zware ongevallen en rampen betrokken organisaties, instellingen en diensten.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

Het AB wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.

Beleidsvoornemens 2026

Het beleidskader voor 2026 wordt gevormd door het Regionaal Beleidsplan VRHM 2024–2027 “Focus op veiligheid, vandaag en morgen” en de bijbehorende Kadernota 2026. De raad heeft hierop haar zienswijze gegeven, waarbij met name de zorg over de aanrijdtijd van de brandweer in Gouda-Oost door de veiligheidsregio is opgepakt en opgelost.
De VRHM is in belangrijke mate een uitvoeringsorganisatie. Ontwikkelingen als klimaatverandering, stedelijke verdichting, digitalisering, energietransitie, vergrijzing en polarisatie brengen echter nieuwe en complexere risico’s met zich mee voor de veiligheid van inwoners. Wat deze dynamiek betekent voor de taken van de Veiligheidsregio Hollands Midden is uitgewerkt in het Regionaal Beleidsplan.
Omdat sommige ontwikkelingen zo snel gaan dat er nog geen pasklare antwoorden zijn, heeft het beleidsplan het karakter van een beleidsagenda. Hierin zijn 12 strategische opgaven benoemd, die richtinggevend zijn voor de ontwikkeling van het vakgebied en de organisatie van de VRHM in de komende jaren.

Risico's

Onvoorzienbare grote crisis zoals sterke opleving van het corona virus.

Bijdrage in 2026

€ 6.379.552

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 6.511

€ 9.297

€ 7.051

Vreemd vermogen

ultimo

€ 79.691

€ 74.971

€ 83.863

Resultaat

€ 936

€ 2.786

€ -549

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Belasting samenwerking Gouwe-Rijnland

Naam verbonden partij

Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland

Vestigingsplaats

Leiden

Website:

www. bsgr.nl

Programma(s):

1 economie, werk en onderwijs ; 2.Energie en klimaat; 3 wonen en leefomgeving; 4. Sociaal Domein ; 5 cultuur, sport en recreatie; 6 leefbaarheid en veiligheid; 7 bestuur en organisatie 8. Financiering en Dekkingsmiddelen

Taakveld(en):

3.3 bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (marktgelden)
3.4 economische promotie (toeristenbelasting)
7.2 riolering (rioolheffing)
7.3 Afval (reinigingsheffingen)
7.4 Milieubeheer (milieuleges)
2.1. Verkeer en vervoer (leges kabels en leidingen)
8.3 wonen en bouwen (leges omgevingsvergunning/VFLO
2.3 recreatieve havens (haven- en liggelden) ;
1,2 openbare orde en veiligheid (leges bijzondere wetten)
0.2 burgerzaken (leges div)
0.61 OZB woningen;
0.62 OZB niet woningen;
0.64 Belastingen overig ( hondenbelasting, precariobelasting)

Aard:

GR

Deelnemerspercentage:

9,84%
Aantal stemmen gerelateerd aan bijdrage in kalenderjaar

Doel en openbaar belang:

Het verbeteren van de kwaliteit, continuïteit en efficiency door samen te werken bij de uitvoering van de heffing en invordering van lokale belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ) .

Wijze van dienen van het gemeentebelang:

In het AB zit een collegelid die door het college benoemd is.

Beleidsvoornemens 2026

De gemeente houdt de regie over beleidsvoornemens. De gemeente bepaalt zelf de tarieven en het beleid rondom kwijtschelding etc.

Risico's

De BSGR betreft een uitvoeringsorganisatie. Op grond van de Gemeenschappelijke regeling van de BSGR zijn de deelnemers verplicht er zorg voor te dragen dat de BSGR te allen tijde beschikt over voldoende middelen om aan al haar verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen. De deelnemers moeten zelf maatregelen treffen om eventuele risico’s af te dekken

Bijdrage in 2026

€ 1.569.455

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 1.446

€ 1.422

€ 846

Vreemd vermogen

ultimo

€ 11.196

€ 17.662

€ 11.519

Resultaat

€ 665

€ 576

-

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Jeugd en Wmo

Naam verbonden partij

Jeugd en Wmo

Vestigingsplaats

Gouda

Website:

nvt

Programma(s):

4. Sociaal domein

Taakveld(en):

4.3.passende zorg en ondersteuning

Aard:

GR

Deelnemerspercentage:

30,25% Aantal stemmen in AB gebaseerd op staffel inwoneraantal

Doel en openbaar belang:

Realiseren van een doelmatig regionaal zorg- en ondersteuningsaanbod voor de inwoners van Midden Holland op het gebied van jeugd en Wmo (inclusief centrumtaken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang). Het waarborgen van de kwaliteit, continuïteit, doelmatigheid en rechtmatigheid van het zorg- en ondersteuningsaanbod. Daarnaast heeft de GR JW MH tot doel de colleges te ondersteuningen bij het opstellen van kaderstellend beleid en door middel van overleg dit beleid zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen en binnen de kaders van de GR uitvoering te geven aan het door gemeenten vastgestelde beleid.

Wijze van dienen van het gemeentebelang:

In het AB zitten 2 collegeleden die door het college benoemd zijn. In het DB zit een collegelid dat door het college benoemd is.

Beleidsvoornemens 2026

  • Onderzoek naar de huisvesting van de GR JW. Het algemeen bestuur neemt op basis daarvan nog in 2026 een besluit over de huisvesting;

  • Onderzoek naar de benodigde structurele formatie voor de GR JW;

  • Sturen op strategische doelstellingen in relatie tot wenselijke bewegingen in het zorglandschap, waarbij duidelijk wordt of de GR JW komende jaren inzet op stabilisatie, krimp of gewenste groei, per domein. Dit wordt vervolgens uitgewerkt in contractafspraken met zorgaanbieders;

  • Toepassen van de in 2025 gemaakte plannen rondom datamonitoring op meerdere beleidsgebieden;

  • Evalueren van het regionale werkproces rond niet-gecontracteerde zorg, het uitzondering raamcontract (URC) proces. Op basis van dit onderzoek bepalen of uitbreiding van regionaal zorgaanbod nodig is.

  • Vormen van een regionale visie Wmo en Jeugd (besluitvorming naar verwachting in 2027)

Risico's

  • Door onvoorspelbare (prijs)ontwikkelingen kunnen de kosten voor afgenomen producten en diensten hoger worden dan begroot. Dit geldt voor de loonkostenontwikkelingen van het vaste personeel, de kosten van inhuur en voor het Regionaal Zorgaanbod.

  • Doordat de organisatie in opbouw is bestaat het risico dat werkzaamheden meer personele capaciteit vragen dan eerder ingeschat.

  • Ten aanzien van de Rijksbudgetten gelden diverse risico’s: er is sprake van mogelijke doordecentralisatie van de Rijksmiddelen voor beschermd wonen. Daarnaast worden de Rijksmiddelen voor MO en VO niet geïndexeerd. Voor het jaar 2026 is een realistische inschatting opgenomen van de Rijksbudgetten. Op de langer termijn bestaat het risico dat de Rijksbudgetten onvoldoende zijn om alle taken uit te voeren.

  • De kosten voor beschermd wonen zijn voor 2026 ingeschat. De werkelijke kosten kunnen hoger worden doordat sprake is van een openeinderegeling.

Bijdrage in 2026

€ 2.345.329 (betreft organisatiekosten)

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

nvt

nvt

€ 6.447

Vreemd vermogen

ultimo

nvt

nvt

€ 500

Resultaat

nvt

nvt

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

De Groene Hart Rekenkamer

Naam verbonden partij

Groene Hart Rekenkamer

Vestigingsplaats

Gouda

Website:

www.groenehartrekenkamer.nl

Programma(s):

7. Bestuur en organisatie

Taakveld(en):

0.1 Bestuur

Aard:

GR

Deelnemerspercentage:

Op basis van de omzet 2024: 51%

Doel en openbaar belang:

De Groene Hart rekenkamer ondersteunt de gemeenteraden in hun controlerende en kaderstellende taak. Dit doet zij door onderzoek uit te voeren naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gevoerde bestuur in de deelnemende gemeenten.

Wijze van dienen van het gemeentebelang:

Vanuit de Programmaraad (ingesteld om de verbinding met de vier gemeenteraden te borgen) zijn vanuit elke deelnemende gemeente twee raadsleden vertegenwoordigd. De leden van de Groene Hart rekenkamer zijn met ingang van 1 januari 2024 benoemd voor een periode van 6 jaar.

Beleidsvoornemens 2026

De Groene Hart rekenkamer beziet de mogelijkheden om gemeenschappelijke onderzoeken voor de gemeenten uit te voeren, maar heeft ook de ruimte om voor individuele gemeenten onderwerpen te onderzoeken.

Risico's

  • Door onvoorspelbare (prijs)ontwikkelingen kunnen de kosten voor afgenomen producten en diensten hoger worden dan begroot. Dit geldt voor de loonkostenontwikkelingen van het vaste personeel, de kosten van inhuur en voor het Regionaal Zorgaanbod.

  • Doordat de organisatie in opbouw is bestaat het risico dat werkzaamheden meer personele capaciteit vragen dan eerder ingeschat.

  • Ten aanzien van de Rijksbudgetten gelden diverse risico’s: er is sprake van mogelijke doordecentralisatie van de Rijksmiddelen voor beschermd wonen. Daarnaast worden de Rijksmiddelen voor MO en VO niet geïndexeerd. Voor het jaar 2026 is een realistische inschatting opgenomen van de Rijksbudgetten. Op de langer termijn bestaat het risico dat de Rijksbudgetten onvoldoende zijn om alle taken uit te voeren.

  • De kosten voor beschermd wonen zijn voor 2026 ingeschat. De werkelijke kosten kunnen hoger worden doordat sprake is van een openeinderegeling.

Bijdrage in 2026

€ 65.900

Overige verbonden partijen

B.V. Sport.Gouda

4.7.7.2.1 B.V. Sport.Gouda

Naam verbonden partij

B.V. Sport.Gouda

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.sportpuntgouda.nl

Programma(s)

5. Cultuur, Sport en Recreatie

Taakveld

5.1 Sportbeleid en activering; 5.2 Sportaccommodaties

Aard

BV

Deelnemerspercentage

100% stemrecht als aandeelhouder

Doel en openbaar belang

Het realiseren, beheren en exploiteren van voorzieningen en accommodaties op het gebied van sport, ontspanning en recreatie, zoals het Groenhovenbad, gymzalen, sporthallen en velden. Daarnaast worden voor derden activiteiten uitgevoerd zoals buitenschoolse activiteiten, organisatie en uitvoering van sportevenementen, arrangementen voor bedrijfssporten en advies & consult.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

De AVA wordt vertegenwoordigd door een collegelid. Voor de afgenomen diensten is een dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten.

Beleidsvoornemens 2026

De beleidsvoornemens van SPORT•GOUDA voor 2026 zijn gericht op het voortzetten en versterken van het beheer en de ontwikkeling van sportfaciliteiten in Gouda. De organisatie blijft verantwoordelijk voor de exploitatie van sporthallen, gymzalen, het zwembad en overige sportinfrastructuur binnen de stad.
Belangrijkste accenten voor 2026:
Toegankelijkheid en kwaliteit: Het verbeteren van de toegankelijkheid van sportvoorzieningen en het waarborgen van een hoge kwaliteit van de dienstverlening.
Duurzaamheid: Het verduurzamen van sportaccommodaties door middel van energiebesparende maatregelen en circulaire oplossingen in beheer en onderhoud.
Participatie en gezondheid: Het stimuleren van sport- en beweegdeelname door inwoners van Gouda, met extra aandacht voor kwetsbare doelgroepen.
Gezonde leefstijl en sociale cohesie: Het versterken van een gezonde leefstijl en het bevorderen van ontmoeting en verbinding via sportactiviteiten.
Gemeentelijke samenwerking (GALA): SPORT•GOUDA vervult in 2026 opnieuw een centrale rol in de uitvoering van de gemeentelijke GALA-plannen, onder meer bij de coördinatie van het Leefstijlakkoord en bij projecten op het gebied van valpreventie.
Meer informatie over de concrete plannen en prestaties van SPORT•GOUDA in 2026 is terug te vinden in de financiële jaarstukken van de gemeente Gouda, waarin de verbonden partijen worden toegelicht.

Risico's

Bewegingsonderwijs en financiering:
SPORT•GOUDA zette de afgelopen jaren middelen vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties in om bewegingsonderwijs in het basisonderwijs te verzorgen. Door wijzigingen in de landelijke financieringssystematiek is dit vanaf 2026 niet meer toegestaan. Scholen die gebruik maakten van dit aanbod zullen hun bewegingsonderwijs op een andere manier moeten organiseren.
Onzekerheid rijksregelingen (btw en SPUK):
De wijze waarop wordt omgegaan met btw blijft een punt van aandacht, mede omdat nog onduidelijk is of de rijksregeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport (SPUK) ook na 2025 in stand blijft. Het wegvallen van deze regeling zou directe financiële gevolgen hebben voor de exploitatie.
Personeelslasten (cao-ontwikkeling):
De verwachting is dat de cao-stijging in 2026 wederom hoger uitvalt dan het percentage waarmee de gemeente het DVO-bedrag verhoogt. Dit leidt tot een structureel financieel knelpunt.

Bijdrage in 2026

Nvt

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 1.069

€ 1.140

n.n.b.

Vreemd vermogen

ultimo

€ 6.337

€ 6.627

n.n.b.

Resultaat

€ -121

€ 71

n.n.b.

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

N.V. BNG

Naam verbonden partij

N.V. BNG

Vestigingsplaats

Den Haag

Website

www.BNG.nl

Programma(s)

8. Dekkingsmiddelen

Taakveld

0.5 Treasury

Aard

NV

Deelnemerspercentage

0,15%. Er is stemrecht via de aandeelhouder.

Doel en openbaar belang

Het uitvoeren van gespecialiseerde financiële dienstverlening voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang tegen zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger

Wijze van dienen van het gemeentebelang

De gemeente Gouda wordt in de AVA vertegenwoordigd door een collegelid.
Voor de afgenomen diensten is een dienstverleningsovereenkomst afgesloten.

Beleidsvoornemens 2026

De beleidsvoornemens van BNG Bank voor 2026 maken onderdeel uit van de strategieperiode 2024-2026, waarin maatschappelijke impact, duurzaamheid en digitalisering centraal staan.
Binnen het klimaatplan “Going Green” streeft BNG Bank naar een reductie van de CO₂e-uitstoot van haar kredietportefeuille (scope 1 en 2) met minimaal 25 % in 2025 en 43 % in 2030, ten opzichte van 2018.
In het meest recente rapport (maart 2025) meldt de bank dat de uitstoot inmiddels met 21,8% is gedaald, waarmee het reductiedoel voor 2025 binnen bereik komt. Tevens zijn voor bijna 99,6% van de kredietportefeuille emissiegegevens beschikbaar, wat de monitoring robuust maakt.
BNG Bank ondersteunt klanten actief met duurzame financieringsoplossingen — zoals ESG-obligaties en sectorgerichte leningen voor energietransitie, sociale huisvesting, zorg en onderwijs om gezamenlijke klimaatdoelen te realiseren.
Daarnaast zet de bank in op digitalisering, efficiënte, data-gedreven processen en toegankelijkere dienstverlening, waarbij persoonlijke ondersteuning behouden blijft.

Risico's

Onverwachte kredietverliezen en de ontwikkeling van ongerealiseerde marktwaardeveranderingen kunnen de winstverwachting van BNGBank onder druk zetten. Dit kan gevolgen kunnen hebben voor de dividenduitkering over het boekjaar 2024 en verdere jaren.

Bijdrage in 2026

Nvt

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 1.069

€ 1.140

n.n.b.

Vreemd vermogen

ultimo

€ 6.337

€ 6.627

n.n.b.

Resultaat

€ -121

€ 71

n.n.b.

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Oasen N.V

Naam verbonden partij

Oasen N.V.

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.oasen.nl

Programma(s)

8. Dekkingsmiddelen

Taakveld

0.8 Overige baten en lasten

Aard

NV

Deelnemerspercentage

9,63% stemrecht als aandeelhouder.

Doel en openbaar belang

Het leveren van drinkwater voor de inwoners van Gouda en een groot aantal andere gemeenten in het Groene Hart.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

De gemeente Gouda wordt in de AVA vertegenwoordigd door een collegelid.

Beleidsvoornemens 2026

Continuering en versterking van investeringen in waterinfrastructuur
Oasen zet haar investeringsprogramma uit 2022–2026 voort, waarin drinkwaterzuiveringsinstallaties, distributienetwerken, reservoirs en pompstations worden gemoderniseerd om de drinkwatervoorziening in Zuid-Holland en West-Utrecht toekomstbestendig te houden.
Toegankelijkheid van drinkwater voor circa 800.000 mensen
Hoewel het investeringsprogramma loopt tot uiterlijk 2026, blijft de kernmissie onveranderd: het garanderen van betrouwbaar en hoogwaardig drinkwater voor ongeveer 790.000 tot 800.000 inwoners in het verzorgingsgebied.
Klimaatadaptatie en waterkwaliteit
Oasen richt zich sterk op de gevolgen van klimaatverandering, zoals verzilting van grondwater en toename van milieuvreemde stoffen. Door innovatieve zuiveringstechnieken en infrastructuuraanpassingen wordt de drinkwaterkwaliteit beschermd en de beschikbaarheid gegarandeerd.
Instellen van duurzaamheidsverslaglegging
Een belangrijke ontwikkeling in 2026 is dat Oasen vanaf dat jaar een duurzaamheidsverslag zal opnemen in het jaarlijkse jaarverslag. Dit onderdeel biedt inzicht in impact, risico’s en kansen op het gebied van duurzaamheid en verduurzaming. Daarnaast wordt de duurzaamheidsvisie en ambitie geactualiseerd en afgestemd binnen de sector.

Risico's

De gemeente Gouda heeft geen directe invloed op de door Oasen gehanteerde drinkwatertarieven. De komende jaren blijft Oasen fors investeren in de drinkwatervoorziening voor de toekomst. Deze investeringen zijn noodzakelijk om voldoende betrouwbaar drinkwater te blijven garanderen. Als gevolg van de toenemende inflatie en klimaatveranderingen zullen inwoners van Gouda worden geconfronteerd met drinkwatertarieven die naar verwachting sneller stijgen dan voorheen uitgangspunt was.

Bijdrage in 2026

Nvt

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 4.721

€ 4.777

n.n.b.

Vreemd vermogen

ultimo

€ 110.819

€ 123.164

n.n.b.

Resultaat

€ 254

€ 56

n.n.b.

Bron

jaarrekening

jaarrekening

Begroting wordt niet opgesteld

N.V. Cyclus

Naam verbonden partij

N.V. Cyclus

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.cyclusnv.nl

Programma(s)

3. Wonen en leefomgeving

Taakveld

5.7 Openbaar groen; 8.3 Wonen en bouwen

Aard

NV

Deelnemerspercentage

Stemrecht als aandeelhouder 23,5 %

Doel en openbaar belang

Advisering en uitvoering afvalbeheer (inzameling, verwerking), reiniging en gladheidsbestrijding.

Daarnaast wordt ook informatie en advies gegeven over regionaal en lokaal afvalbeleid. Als zodanig levert zij ook een bijdrage aan een schoon, heel en veilig leefmilieu.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In de AVA vertegenwoordigt een collegelid (portefeuillehouder financiën) de belangen van Gouda als aandeelhouder.

Voor de afgenomen diensten zijn dienstverleningsovereenkomsten afgesloten en is de gemeente opdrachtgever.

Beleidsvoornemens 2026

De beleidsvoornemens voor 2026 richten zich op een vervolg én verdieping van de inzet op een circulaire economie en de Nederlandse VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof). Cyclus zet samen met gemeenten in Midden-Holland en daarbuiten actief in op het verminderen van restafval per inwoner, het bevorderen van afvalscheiding, het verhogen van recyclingpercentages en het implementeren van innovatieve oplossingen.
Recycle- en scheidingspercentages verder verbeteren: in 2024 behaalde de Cyclus-regio een recyclingpercentage van 58% – boven het landelijke gemiddelde – en een afvalscheidingspercentage van 67%.
Voortzetting huidig beleid: het huidige beleid van Cyclus, waarin klantwaarde (efficiënte dienstverlening en kostenbesparingen) vooropstaat, wordt voortgezet. Door de uitbreiding verwacht men – op basis van een uitgewerkte businesscase – vanaf 2027 synergievoordelen te behalen.
Toetreding van nieuwe gemeenten: in 2025 zal een formeel besluit worden genomen over de toetreding van nieuwe gemeenten. In de loop van 2026 zal de dienstverlening van Cyclus stapsgewijs worden uitgerold in de nieuwe gemeenten. De nieuwe gemeenten worden in 2026 aandeelhouder en sluiten aan op het inzamelnetwerk van Cyclus, een belangrijke stap voor schaalvergroting en een uniforme aanpak.
Regionale VANG-doelen integraal blijven inbedden: het nationale VANG-programma (fase 2015–2025) heeft gemeenten geholpen structureel afvalpreventie en afvalscheiding te verbeteren. Daarnaast formuleert het Cirkelmateriaalplan (ter opvolging van LAP3) vanaf 2025 concrete doelstellingen, zoals maximaal 30 kg restafval per persoon per jaar in 2030.

Risico's

De recent afgesloten DVO's bieden voor de komende jaren uitvoerings- en financiële zekerheid. De effecten van landelijke nieuwe wet- en regelgeving en marktontwikkelingen kunnen consequenties hebben op de DVO-afspraken en daarmee ook voor Gouda een financiële impact hebben.

Bijdrage in 2026

N.v.t.

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 128.149

€ 136.041

n.n.b

Vreemd vermogen

ultimo

€ 244.640

€ 263.335

n.n.b

Resultaat

€ 2.549

€ 7.892

n.n.b

Bron

jaarrekening

jaarrekening

Begroting

Coöperatieve Parkeerservice U.A.

Naam verbonden partij

Coöperatieve Parkeerservice u.a.

Vestigingsplaats

-

Website

www. Parkeerservice.nl

Programma(s)

3. Wonen en leefomgeving

Taakveld

2.2 Parkeren

Aard

Coöperatie

Deelnemerspercentage

6,25%

Doel en openbaar belang

ParkeerService ondersteunt gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

De gemeente wordt vertegenwoordigd in de algemene ledenvergadering (ALV).

Beleidsvoornemens 2026

Streven is om te groeien, er wordt niet geanticipeerd op een nieuw lid / nieuwe leden.

Risico's

-

Bijdrage in 2026

Nvt

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2023

2024

2025

Eigen vermogen

ultimo

€ 11.263

€ 14.156

n.n.b

Vreemd vermogen

ultimo

€ 23.900

€ 24.695

n.n.b

Resultaat

€ 695

€ 2.893

n.n.b

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting