Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is de gemeente verplicht om in de paragraaf Verbonden partijen een overzicht op te nemen, met daarin per verbonden partij:
doel en openbaar belang;
wijze van dienen gemeentebelang;
beleidsvoornemens;
risico’s;
financiële gegevens.
Verbonden partij (bedragen * € 1.000) | Bijdrage 2025 | Bijdrage 2026 | Bijdrage 2027 | Bijdrage 2028 | Bijdrage 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Regio Midden Holland | 414 | 426 | 426 | 426 | 426 |
Omgevingsdienst Midden-Holland | 4.508 | 4.543 | 4.543 | 4.543 | 4.543 |
Groenalliantie | 587 | 587 | 587 | 587 | 587 |
Streekarchief Midden-Holland | 705 | 714 | 714 | 714 | 714 |
Promen | 9.116 | 9.090 | 8.747 | 8.381 | 7.896 |
Hecht | 5.486 | 5.463 | 5.463 | 5.463 | 5.463 |
RZG Zuidplas Grondbank | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veiligheidsregio Hollands Midden | 6.321 | 6.380 | 6.380 | 6.380 | 6.380 |
Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland | 1.710 | 1.569 | 1.551 | 1.551 | 1.550 |
Jeugd en Wmo | 2.440 | 2.345 | 2.177 | 2.177 | 2.177 |
Groene Hart Rekenkamer | 106 | 66 | 66 | 66 | 66 |
Totaal bijdrage gemeenschappelijke regelingen | 31.393 | 31.183 | 30.654 | 30.288 | 29.802 |
Naam verbonden partij | Regio Midden Holland |
|---|---|
Vestigingsplaats | Gouda |
Website | |
Programma: | 7. Bestuur en organisatie |
Taakveld: | 0.1 Bestuur |
Aard | GR |
Deelnemerspercentage | 20% (Ieder AB lid heeft 1 stem) |
Doel en openbaar belang | Regionale beleidsvorming en strategische belangenbehartiging van de aangesloten gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | In het AB zitten twee collegeleden die door de raad benoemd zijn. |
Beleidsvoornemens 2026 | In 2024 zijn door de deelnemende gemeenteraden structureel aanvullende financiële middelen vrijgemaakt. In 2025 ligt de focus op extra inzet binnen de bestaande bestuurlijke tafels, met thema’s als duurzame mobiliteit, economische innovatie en de versnelling van woningbouw. Vanaf 2026 streven we naar een structurele versterking van de samenwerking. Daarbij draait het niet alleen om inhoudelijke keuzes, maar ook om governance, uitvoeringskracht en eigentijdse organisatievormen. Een speciaal ingestelde stuurgroep en kwartiermaker Erik Kiers werken aan het ontwerp van deze nieuwe samenwerking. In 2026 zal in het teken staan van het afronden van de inrichting van de nieuwe organisatie door de nieuwe directeur-secretaris, gelijktijdig met het uitvoeren van de jaarplannen 2026 die momenteel worden opgesteld en het middels zienswijze voorleggen aan de gemeenteraden van de strategische agenda voor de inhoudelijke focus van de aankomende jaren. |
Risico's | Op 12 juni 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met de meerjarenbegroting 2025-2028. In deze begroting is het Berenschot advies om te investeren in een regionaal programmabureau dat regionale inzet coördineert en werkt aan concrete resultaten voor de drie centrale opgaven van Midden-Holland: 1) verantwoorde groei 2) bereikbaarheid en mobiliteit 3) toekomstbestendige economie. Op dit moment lukt het de Regio Midden-Holland onvoldoende om de regionale plannen in directe publieke waardecreatie voor inwoners om te zetten. Het op te richten regionaal programmabureau moet niet meer van hetzelfde worden. Bij de inrichting van een programmabureau moet tevens worden gelet op de opgaven die voor Gouda van belang zijn en de wijze waarop deze worden meegenomen. |
Bijdrage in 2026 | € 426.158 |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 617 | € 628 | € 628 |
Vreemd vermogen | ultimo | € 571 | € 919 | € 561 |
Resultaat |
| € 77 | € 11 | € - |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Omgevingsdienst Midden-Holland |
|---|---|
Vestigingsplaats | Gouda |
Website | |
Programma(s) | 2. Energie en klimaat 3; Wonen en leefomgeving |
Taakveld | 7.4 Milieubeheer; 8.3 Wonen en bouwen |
Aard | GR |
Deelnemerspercentage | 17,0% (Stemverhouding op basis van budget € 100.000 = 1 stem) |
Doel en openbaar belang | Bijdrage leveren aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | In het AB zitten twee collegeleden die door het college zijn aangewezen, waarvan 1 lid zitting heeft in het DB. |
Beleidsvoornemens 2026 | De beleidsvoornemens in 2026 richten zich op versterken van toezicht en handhaving op het gebied van milieu, bouw en veiligheid. Een belangrijk aspect hiervan is de extra aandacht voor toepassen van strafrecht. Daarnaast wordt gewerkt aan een nieuwe Nota VTH (vergunningverlening, toezicht & handhaving) die in 2027 invulling geeft aan de werkwijze onder de nieuwe systematiek omgvingswet. Ook zet de ODMH zich in voor het, zoveel mogelijk uniform, vertalen van de milieudoelstelling in de omgevingsplannen van de aangesloten gemeenten. |
Risico's | Voor de totstandkoming van de Nota-VTH wordt een risico-analyse uitgevoerd. |
Bijdrage in 2026 | € 4.543.374 |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 2.045 | € 2.870 | € 2.828 |
Vreemd vermogen | ultimo | € 10.462 | € 10.951 | € 8.581 |
Resultaat |
| € 248 | € 880 | € - |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Groenalliantie Midden-Holland en omstreken |
|---|---|
Vestigingsplaats | Schiedam |
Website | |
Programma(s) | 1.Economie en onderwijs; 2 Energie en klimaat; 5.Cultuur, sport en recreatie; |
Taakveld | 3.4 Economische promotie; 7.4 Milieubeheer; 5.1 Sportbeleid en activering |
Aard | GR |
Deelnemerspercentage | 20%; 5 deelnemende gemeenten met elk 2 AB-leden; ieder AB lid heeft 1 stem |
Doel en openbaar belang | Doel en openbaar belang Het primaire belang van de Groenalliantie is de bescherming van de belangen van natuur, recreatie en landschap. Verantwoordelijk voor het beheer van natuur- recreatiegebieden voor regionale dagrecreatie in Gouda, Bodegraven-Reeuwijk, Waddinxveen, Krimpenerwaard en enkele kleinere gebieden. Daarnaast zorgt de Groenalliantie voor (gebied)ontwikkeling, handhaving en communicatie in de natuur- en recreatiegebieden. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | In het AB zitten twee leden die door de raad en het college zijn aangewezen. In het DB 1 lid. In de gebiedsadviescommissies zitten 2 raadsleden. |
Beleidsvoornemens 2026 | Eind 2021 is het Ontwikkelplan Groenalliantie 2030 vastgesteld. Groenalliantie zet met het Ontwikkelplan Groenalliantie 2030 de koers uit voor de komende 10 jaar als vervolg op de omvangrijke en succesvolle Kwaliteitsimpuls Groenalliantie. Het Ontwikkelplan Groenalliantie 2030 gaat vergezeld van een meerjarige investeringsagenda. De nieuwe financiële situatie die ontstaat als gevolg van het wegvallen van de provinciale boekjaarsubsidie vanaf 2026 maakt dat Groenalliantie voorzichtig is met nieuwe investeringen en het Ontwikkelplan gaan herijken. |
Risico's | Uittreden provincie Zuid-Holland: |
Bijdrage in 2026 | € 586.900 |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 11.306 | € 11.610 | € 9.480 |
Vreemd vermogen | ultimo | € 1.986 | € 2.240 | € 1.982 |
Resultaat |
| € 703 | € 501 | - |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Streekarchief Midden-Holland |
|---|---|
Vestigingsplaats: | Gouda |
Website: | |
Programma(s): | 5. Cultuur sport en recreatie |
Taalveld(en): | 5.5 Cultureel erfgoed |
Aard: | GR |
Deelnemerspercentage: | 20% |
Doel en openbaar belang: | SAMH bewaart conform de Archiefwet de archieven van de besturen en ambtelijke instellingen van de gemeenten Gouda, Krimpenerwaard, Krimpen aan de IJssel, Waddinxveen, Zuidplas en de Omgevingsdienst Midden Holland. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang: | In het AB zitten twee collegeleden die door de raad benoemd zijn. |
Beleidsvoornemens 2026 | Ten opzichte van de voorgaande begrotingsjaren wordt het beleid doorgezet. Een belangrijk inhoudelijk punt is de verdere ontwikkeling en inrichting van het e-Depot voor de aangesloten gemeenten, inclusief de berekening van een verdeelsleutel voor de kosten. De verdeelsleutel wordt eind 2025 definitief vastgesteld op basis van de pilots die lopen binnen het project e-Depot. De Archiefwet zal in 2026 gewijzigd worden, waardoor de overbrengingstermijn van overheidsarchieven teruggebracht wordt van 20 jaar naar 10 jaar. Wanneer deze wordt ingevoerd, zal het de daaropvolgende jaren kunnen leiden tot het versneld overbrengen van (digitaal) archief door de deelnemende gemeenten naar het streekarchief. |
Risico's | De bezuinigingsmogelijkheden bij het Streekarchief in het kader van het ‘Ravijnjaar’ 2026 zijn beperkt. De voorgenomen maatregelen resulteren in een bezuiniging van 1,42% (€ 28.618), die in de begroting is verwerkt. Indien er door de invoering van de nieuwe Archiefwet extra middelen nodig zijn vanwege het versneld overbrengen van (digitaal) archief, zal dit tijdig onder de aandacht van het bestuur en de deelnemende gemeenten gebracht worden. |
Bijdrage in 2026 | € 713.999 |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 301 | € 307 | € 281 |
Vreemd vermogen | ultimo | € 336 | € 325 | € 352 |
Resultaat |
| € 25 | € 13 | € - |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Promen |
|---|---|
Vestigingsplaats | Gouda |
Website | |
Programma(s) | 4. Sociaal domein, |
Taakveld | 6.4 Begeleide participatie; 6.5 Arbeidsparticipatie |
Aard | GR |
Deelnemerspercentage | 36% |
Doel en openbaar belang | Uitvoering geven aan de Wet Sociale Werkvoorziening. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | In het DB en AB zit een collegelid dat door het college is aangewezen |
Beleidsvoornemens 2026 | Implementatie maatregelen toekomsttraject 2025 |
Risico's | De uitstroom van de steeds ouder wordende Wsw-doelgroep stijgt. Tegelijkertijd stagneert de nieuwe instroom van mensen uit de Participatiewet en wordt de groep complexer. De begeleidings-/organisatiemiddelen vanuit het rijk voor deze nieuwe doelgroepen zijn ontoereikend. De onzekerheden en risico’s in de omzetten, loon- en overige bedrijfskosten nemen toe. |
Bijdrage in 2026 | € 9.090.000 |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 2.425 | € 3.471 | € 2.043 |
Vreemd vermogen | ultimo | € 8.587 | € 7.196 | € 7.097 |
Resultaat |
| € 70 | € 180 | - |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Hecht |
|---|---|
Vestigingsplaats | Leiden |
Website | |
Programma(s) | 4. Sociaal domein; 6. Leefbaarheid en veiligheid |
Taakveld | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-; 1.2 Openbare orde en veiligheid |
Aard | GR |
Deelnemerspercentage | 8% |
Doel en openbaar belang | Hecht bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners in onze regio. Alles wat Hecht doet, moet leiden tot verbetering van de kwaliteit van het leven in de regio, tot meer positief ervaren gezondheid, tot meer veiligheid en tot meer kansen. Dit is wat Hecht bijdraagt aan de regio Hollands Midden. De organisatie heeft de afgelopen jaren bewezen te kunnen inspelen op snel veranderende omstandigheden. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | In het algemeen en dagelijks bestuur zit een collegelid dat door het college is aangewezen. |
Beleidsvoornemens 2026 | Het Algemeen Bestuur heeft op 9 juli 2025 besloten om het takenpakket van Hecht in te krimpen per 2026. Het besluit betreft een bezuiniging van 4,6%, dit bedraagt € 2,9 mln. Dit betekent dat Hecht een aantal taken afbouwt: |
Risico's | Omdat de begroting al ruim voor de start van het jaar wordt opgesteld, is de raming van de kostenontwikkeling van Hecht per definitie met enige onzekerheid omgeven. Als blijkt dat de feitelijke ontwikkelingen toch gaan afwijken van deze raming, dan wordt het gesprek over een oplossing gevoerd in het AB Hecht. |
Bijdrage in 2026 | € 5.463.000 |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 648 | € 258 | € 837 |
Vreemd vermogen | ultimo | € 39.866 | € 52.822 | € 51.472 |
Resultaat |
| € -5.241 | € -390 | € - |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Grondbank RZG Zuidplas |
|---|---|
Vestigingsplaats: | Den Haag |
Website: | |
Programma(s): | 3. Wonen en leefomgeving |
Taalveld(en): | 8.3 Wonen en bouwen |
Aard: | GR |
Deelnemerspercentage: | 6% |
Doel en openbaar belang: | In 2011 heeft de Grondbank een gewijzigde opdracht gekregen en functioneert primair als beheer- en gronduitgiftebedrijf. Momenteel bezit de Grondbank ca. 300 ha aan gronden en deze zijn bijna allemaal gelegen in de Zuidplaspolder binnen de gemeente Zuidplas. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang: | In het AB zitten twee collegeleden die door het college zijn aangewezen. Het college van Gouda doet een bindende voordracht voor het DB-lid. |
Beleidsvoornemens 2026 | De Grondbank heeft in 2025 een voorstel uitgebracht aan haar leden, strekkende tot verlenging van de gemeenschappelijke regeling voor een periode van maximaal 10 jaar of zoveel eerder als de gronden worden uitgenomen. Aanleiding voor dit voorstel was het feit dat de gemeente Zuidplas door verslechterde economische omstandigheden niet in staat bleek om de afnameverplichting voor de gronden van de Grondbank uit de koopovereenkomst uit 2021 na te komen. De gronden zijn nodig voor de ontwikkeling van Cortelande (voorheen het vijfde dorp). Alle leden van de gemeenschappelijke regeling hebben ingestemd met het verlengingsvoorstel van de Grondbank. |
Risico's | De grondexploitatie van het plangebied kent een negatief saldo. De hoogte daarvan is op dit moment onderwerp van studie. Het grootste risico voor de Grondbank is dat de ontwikkeling van het Middengebied (Cortelande) niet van de grond komt, bijvoorbeeld omdat Zuidplas de grondexploitatie niet sluitend krijgt of de bestemming voor wonen en werken niet onherroepelijk wordt. De Grondbank kan de gronden dan niet aan Zuidplas verkopen. In een dergelijke situatie zal het maximale risico zijn dat de Grondbank al zijn gronden moet afwaarderen/verkopen tegen de agrarische waarde. Het maximale risico ingeval van afwaardering voor Gouda bedraagt circa 4 miljoen. De kans van optreden wordt op dit moment ingeschat op maximaal 25%. Dit risico zal worden meegenomen in de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit van Gouda. |
Bijdrage in 2026 | - |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € - | € - | € - |
Vreemd vermogen | ultimo | € 94.307 | € 97.237 | € 100.600 |
Resultaat |
| € - | € - | € - |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Veiligheidsregio Hollands Midden |
|---|---|
Vestigingsplaats | Leiden |
Website | |
Programma(s) | 6. Leefbaarheid en veiligheid |
Taakveld | 1.1 Crisisbeheer & Brandweer |
Aard | GR |
Deelnemerspercentage | 9,3 % |
Doel en openbaar belang | Belangenbehartiging van de aan de regeling deelnemende gemeenten op het terrein van brandweer, geneeskundige hulpverlening bij zware ongevallen, rampen en rampenbestrijding. Daarnaast aan het realiseren van een gecoördineerde inzet bij zware ongevallen en rampen betrokken organisaties, instellingen en diensten. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | Het AB wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. |
Beleidsvoornemens 2026 | Het beleidskader voor 2026 wordt gevormd door het Regionaal Beleidsplan VRHM 2024–2027 “Focus op veiligheid, vandaag en morgen” en de bijbehorende Kadernota 2026. De raad heeft hierop haar zienswijze gegeven, waarbij met name de zorg over de aanrijdtijd van de brandweer in Gouda-Oost door de veiligheidsregio is opgepakt en opgelost. |
Risico's | Onvoorzienbare grote crisis zoals sterke opleving van het corona virus. |
Bijdrage in 2026 | € 6.379.552 |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 6.511 | € 9.297 | € 7.051 |
Vreemd vermogen | ultimo | € 79.691 | € 74.971 | € 83.863 |
Resultaat |
| € 936 | € 2.786 | € -549 |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland |
|---|---|
Vestigingsplaats | Leiden |
Website: | |
Programma(s): | 1 economie, werk en onderwijs ; 2.Energie en klimaat; 3 wonen en leefomgeving; 4. Sociaal Domein ; 5 cultuur, sport en recreatie; 6 leefbaarheid en veiligheid; 7 bestuur en organisatie 8. Financiering en Dekkingsmiddelen |
Taakveld(en): | 3.3 bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (marktgelden) |
Aard: | GR |
Deelnemerspercentage: | 9,84% |
Doel en openbaar belang: | Het verbeteren van de kwaliteit, continuïteit en efficiency door samen te werken bij de uitvoering van de heffing en invordering van lokale belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ) . |
Wijze van dienen van het gemeentebelang: | In het AB zit een collegelid die door het college benoemd is. |
Beleidsvoornemens 2026 | De gemeente houdt de regie over beleidsvoornemens. De gemeente bepaalt zelf de tarieven en het beleid rondom kwijtschelding etc. |
Risico's | De BSGR betreft een uitvoeringsorganisatie. Op grond van de Gemeenschappelijke regeling van de BSGR zijn de deelnemers verplicht er zorg voor te dragen dat de BSGR te allen tijde beschikt over voldoende middelen om aan al haar verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen. De deelnemers moeten zelf maatregelen treffen om eventuele risico’s af te dekken |
Bijdrage in 2026 | € 1.569.455 |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 1.446 | € 1.422 | € 846 |
Vreemd vermogen | ultimo | € 11.196 | € 17.662 | € 11.519 |
Resultaat |
| € 665 | € 576 | - |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Jeugd en Wmo |
|---|---|
Vestigingsplaats | Gouda |
Website: | nvt |
Programma(s): | 4. Sociaal domein |
Taakveld(en): | 4.3.passende zorg en ondersteuning |
Aard: | GR |
Deelnemerspercentage: | 30,25% Aantal stemmen in AB gebaseerd op staffel inwoneraantal |
Doel en openbaar belang: | Realiseren van een doelmatig regionaal zorg- en ondersteuningsaanbod voor de inwoners van Midden Holland op het gebied van jeugd en Wmo (inclusief centrumtaken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang). Het waarborgen van de kwaliteit, continuïteit, doelmatigheid en rechtmatigheid van het zorg- en ondersteuningsaanbod. Daarnaast heeft de GR JW MH tot doel de colleges te ondersteuningen bij het opstellen van kaderstellend beleid en door middel van overleg dit beleid zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen en binnen de kaders van de GR uitvoering te geven aan het door gemeenten vastgestelde beleid. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang: | In het AB zitten 2 collegeleden die door het college benoemd zijn. In het DB zit een collegelid dat door het college benoemd is. |
Beleidsvoornemens 2026 |
|
Risico's |
|
Bijdrage in 2026 | € 2.345.329 (betreft organisatiekosten) |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | nvt | nvt | € 6.447 |
Vreemd vermogen | ultimo | nvt | nvt | € 500 |
Resultaat |
| nvt | nvt | € - |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Groene Hart Rekenkamer |
|---|---|
Vestigingsplaats | Gouda |
Website: | |
Programma(s): | 7. Bestuur en organisatie |
Taakveld(en): | 0.1 Bestuur |
Aard: | GR |
Deelnemerspercentage: | Op basis van de omzet 2024: 51% |
Doel en openbaar belang: | De Groene Hart rekenkamer ondersteunt de gemeenteraden in hun controlerende en kaderstellende taak. Dit doet zij door onderzoek uit te voeren naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gevoerde bestuur in de deelnemende gemeenten. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang: | Vanuit de Programmaraad (ingesteld om de verbinding met de vier gemeenteraden te borgen) zijn vanuit elke deelnemende gemeente twee raadsleden vertegenwoordigd. De leden van de Groene Hart rekenkamer zijn met ingang van 1 januari 2024 benoemd voor een periode van 6 jaar. |
Beleidsvoornemens 2026 | De Groene Hart rekenkamer beziet de mogelijkheden om gemeenschappelijke onderzoeken voor de gemeenten uit te voeren, maar heeft ook de ruimte om voor individuele gemeenten onderwerpen te onderzoeken. |
Risico's |
|
Bijdrage in 2026 | € 65.900 |
4.7.7.2.1 B.V. Sport.Gouda |
|
|---|---|
Naam verbonden partij | B.V. Sport.Gouda |
Vestigingsplaats | Gouda |
Website | www.sportpuntgouda.nl |
Programma(s) | 5. Cultuur, Sport en Recreatie |
Taakveld | 5.1 Sportbeleid en activering; 5.2 Sportaccommodaties |
Aard | BV |
Deelnemerspercentage | 100% stemrecht als aandeelhouder |
Doel en openbaar belang | Het realiseren, beheren en exploiteren van voorzieningen en accommodaties op het gebied van sport, ontspanning en recreatie, zoals het Groenhovenbad, gymzalen, sporthallen en velden. Daarnaast worden voor derden activiteiten uitgevoerd zoals buitenschoolse activiteiten, organisatie en uitvoering van sportevenementen, arrangementen voor bedrijfssporten en advies & consult. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | De AVA wordt vertegenwoordigd door een collegelid. Voor de afgenomen diensten is een dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten. |
Beleidsvoornemens 2026 | De beleidsvoornemens van SPORT•GOUDA voor 2026 zijn gericht op het voortzetten en versterken van het beheer en de ontwikkeling van sportfaciliteiten in Gouda. De organisatie blijft verantwoordelijk voor de exploitatie van sporthallen, gymzalen, het zwembad en overige sportinfrastructuur binnen de stad. |
Risico's | Bewegingsonderwijs en financiering: |
Bijdrage in 2026 | Nvt |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 1.069 | € 1.140 | n.n.b. |
Vreemd vermogen | ultimo | € 6.337 | € 6.627 | n.n.b. |
Resultaat |
| € -121 | € 71 | n.n.b. |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | N.V. BNG |
|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag |
Website | |
Programma(s) | 8. Dekkingsmiddelen |
Taakveld | 0.5 Treasury |
Aard | NV |
Deelnemerspercentage | 0,15%. Er is stemrecht via de aandeelhouder. |
Doel en openbaar belang | Het uitvoeren van gespecialiseerde financiële dienstverlening voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang tegen zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | De gemeente Gouda wordt in de AVA vertegenwoordigd door een collegelid. |
Beleidsvoornemens 2026 | De beleidsvoornemens van BNG Bank voor 2026 maken onderdeel uit van de strategieperiode 2024-2026, waarin maatschappelijke impact, duurzaamheid en digitalisering centraal staan. |
Risico's | Onverwachte kredietverliezen en de ontwikkeling van ongerealiseerde marktwaardeveranderingen kunnen de winstverwachting van BNGBank onder druk zetten. Dit kan gevolgen kunnen hebben voor de dividenduitkering over het boekjaar 2024 en verdere jaren. |
Bijdrage in 2026 | Nvt |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 1.069 | € 1.140 | n.n.b. |
Vreemd vermogen | ultimo | € 6.337 | € 6.627 | n.n.b. |
Resultaat |
| € -121 | € 71 | n.n.b. |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |
Naam verbonden partij | Oasen N.V. |
|---|---|
Vestigingsplaats | Gouda |
Website | |
Programma(s) | 8. Dekkingsmiddelen |
Taakveld | 0.8 Overige baten en lasten |
Aard | NV |
Deelnemerspercentage | 9,63% stemrecht als aandeelhouder. |
Doel en openbaar belang | Het leveren van drinkwater voor de inwoners van Gouda en een groot aantal andere gemeenten in het Groene Hart. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | De gemeente Gouda wordt in de AVA vertegenwoordigd door een collegelid. |
Beleidsvoornemens 2026 | Continuering en versterking van investeringen in waterinfrastructuur |
Risico's | De gemeente Gouda heeft geen directe invloed op de door Oasen gehanteerde drinkwatertarieven. De komende jaren blijft Oasen fors investeren in de drinkwatervoorziening voor de toekomst. Deze investeringen zijn noodzakelijk om voldoende betrouwbaar drinkwater te blijven garanderen. Als gevolg van de toenemende inflatie en klimaatveranderingen zullen inwoners van Gouda worden geconfronteerd met drinkwatertarieven die naar verwachting sneller stijgen dan voorheen uitgangspunt was. |
Bijdrage in 2026 | Nvt |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 4.721 | € 4.777 | n.n.b. |
Vreemd vermogen | ultimo | € 110.819 | € 123.164 | n.n.b. |
Resultaat |
| € 254 | € 56 | n.n.b. |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | Begroting wordt niet opgesteld |
Naam verbonden partij | N.V. Cyclus |
|---|---|
Vestigingsplaats | Gouda |
Website | |
Programma(s) | 3. Wonen en leefomgeving |
Taakveld | 5.7 Openbaar groen; 8.3 Wonen en bouwen |
Aard | NV |
Deelnemerspercentage | Stemrecht als aandeelhouder 23,5 % |
Doel en openbaar belang | Advisering en uitvoering afvalbeheer (inzameling, verwerking), reiniging en gladheidsbestrijding. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | In de AVA vertegenwoordigt een collegelid (portefeuillehouder financiën) de belangen van Gouda als aandeelhouder. |
Beleidsvoornemens 2026 | De beleidsvoornemens voor 2026 richten zich op een vervolg én verdieping van de inzet op een circulaire economie en de Nederlandse VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof). Cyclus zet samen met gemeenten in Midden-Holland en daarbuiten actief in op het verminderen van restafval per inwoner, het bevorderen van afvalscheiding, het verhogen van recyclingpercentages en het implementeren van innovatieve oplossingen. |
Risico's | De recent afgesloten DVO's bieden voor de komende jaren uitvoerings- en financiële zekerheid. De effecten van landelijke nieuwe wet- en regelgeving en marktontwikkelingen kunnen consequenties hebben op de DVO-afspraken en daarmee ook voor Gouda een financiële impact hebben. |
Bijdrage in 2026 | N.v.t. |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 128.149 | € 136.041 | n.n.b |
Vreemd vermogen | ultimo | € 244.640 | € 263.335 | n.n.b |
Resultaat |
| € 2.549 | € 7.892 | n.n.b |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | Begroting |
Naam verbonden partij | Coöperatieve Parkeerservice u.a. |
|---|---|
Vestigingsplaats | - |
Website | www. Parkeerservice.nl |
Programma(s) | 3. Wonen en leefomgeving |
Taakveld | 2.2 Parkeren |
Aard | Coöperatie |
Deelnemerspercentage | 6,25% |
Doel en openbaar belang | ParkeerService ondersteunt gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid. |
Wijze van dienen van het gemeentebelang | De gemeente wordt vertegenwoordigd in de algemene ledenvergadering (ALV). |
Beleidsvoornemens 2026 | Streven is om te groeien, er wordt niet geanticipeerd op een nieuw lid / nieuwe leden. |
Risico's | - |
Bijdrage in 2026 | Nvt |
Financiële gegevens (bedragen * € 1.000) |
| 2023 | 2024 | 2025 |
|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | ultimo | € 11.263 | € 14.156 | n.n.b |
Vreemd vermogen | ultimo | € 23.900 | € 24.695 | n.n.b |
Resultaat |
| € 695 | € 2.893 | n.n.b |
Bron |
| jaarrekening | jaarrekening | begroting |