Ondermijning wordt intensief aangepakt. Hiervoor worden preventieve en repressieve interventies gericht ingezet, zoals integrale controles op horecaondernemingen, (overlast)panden, bedrijventerreinen en illegale prostitutie. Signalen worden geanalyseerd en waar nodig integraal en in samenwerking met ketenpartners opgepakt. Daarin hebben naast drugscriminaliteit, mensenhandel en malafide bedrijvigheid ook andere vormen zoals zorgfraude en vastgoedfraude doorlopende aandacht.
Dankzij een goede informatiepositie van de gemeente is er een beeld van en inzicht in criminele netwerken en kwetsbare branches in Gouda en kan informatie-gestuurd worden opgetreden.
Effectieve en gerichte inzet van de mogelijkheden binnen de Wet Bibob en het hiermee verstevigen van de maatschappelijke weerbaarheid tegen ondermijning binnen gemeente Gouda.
Inzet juridische capaciteit op handhaving op verschillende beleidsterreinen (ondermijning, jeugd, HIC, vergunningen) en voor het toenemende aantal beroeps- en bezwaarzaken en verzoeken op grond van de Wet Open Overheid.
Het weerbaar houden van de gemeentelijke organisatie tegen gedigitaliseerde criminaliteit.
Het voorlichten van ondernemers en inwoners over gedigitaliseerde criminaliteit om hun cyberweerbaarheid te vergroten.
De aanpak gericht op het structureel verminderen van het aantal woninginbraken en andere vormen van HIC wordt voortgezet. Waar nodig kan snel opgeschaald worden.
Integrale aanpak die risico op crimineel gedrag, jonge aanwas en doorgroeiers in criminaliteit tegengaat en voorkomt. Hiervoor worden preventieve en repressieve interventies gericht ingezet. Indien nodig wordt een persoonsgerichte aanpak ingezet of vinden groepsgerichte interventies plaats, in samenwerking met ketenpartners.
Inzet op Aanpak Schoolveiligheid (waaronder signaaloverleggen op scholen) ten behoeve van vroege signalering en voorkomen van jonge aanwas.
Overlast wordt per hotspot-locatie aangepakt, met een escalatiemodel van preventie (bijv. door jongerenwerk) tot en met repressie (bijv. met samenscholingsverboden).
Door inzet van jeugdhandhavers wordt meer contact gezocht met de jeugd op de vindplaatsen, ook in de nacht.
De gemeente legt contact met de organisatoren van evenementen en ondernemers in de stad en faciliteert hen optimaal bij (vergunning)aanvragen.
Investering in de capaciteit op vergunningverlening rondom horeca en de juridische kwaliteitszorg.
Versterken van de samenhang en samenwerking met partners zowel intern (in het bijzonder tussen de afdelingen Veiligheid en Wijken en Toezicht en Handhaving), als extern.
Beleid en regelgeving worden waar nodig geactualiseerd. Er wordt verder geïnvesteerd in de professionaliteit en kwaliteit van de dienstverlening.
Het structureel versterken van de cohesie in buurten en wijken door steun aan activiteiten die mensen met elkaar in contact laten komen.
Voortzetten van de persoonsgerichte aanpak, waaronder advies en begeleiding.
Uitvoeren van de aanbevelingen uit de fenomeenanalyse van 2024, met name door (1) inzet op deskundigheidbevordering en bewustwording ten aanzien van radicalisering en polarisatie binnen de gemeentelijke organisatie en bij externe partners, (2) verder versterken van het netwerk, het verkleinen van de voedingsbodem van en het bieden van tegenwicht aan radicalisering, (3) beter zicht krijgen op de online-ontwikkelingen en thematieken die verband houden met de fenomenen en (4) vergroten van de weerbaarheid van de jeugd.