Artikel 189 van de Gemeentewet schrijft voor dat de raad erop toeziet dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Daarmee wordt bedoeld dat in de begroting de structurele lasten gedekt worden door structurele baten. Om vast te kunnen stellen dat sprake is van structureel evenwicht is het belangrijk dat inzicht bestaat in welk deel van de baten en lasten incidenteel zijn en welke structureel. Daartoe is in de begroting een limitatief overzicht van de incidentele lasten en baten opgenomen.
Het overzicht van baten en lasten dient niet alleen voor het horizontale toezicht door de raad, maar is voor de financiële toezichthouder, de provincie Zuid-Holland, een belangrijk overzicht bij de bepaling of de gemeente in aanmerking komt voor het gewenste repressieve toezicht.
(bedragen * € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Saldo begroting |
|
|
|
|
Totaal baten | -412.809 | -399.356 | -397.601 | -415.199 |
Totaal lasten | 415.955 | 395.636 | 395.196 | 411.361 |
Saldo | 3.146 | -3.720 | -2.405 | -3.838 |
|
|
|
|
|
Saldo van toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -7.283 | 1.941 | 721 | 945 |
Resultaat begroting (A) | -4.137 | -1.779 | -1.685 | -2.893 |
|
|
|
|
|
Incidenteel saldo begroting |
|
|
|
|
Totaal incidentele baten | -22.645 | -10.490 | -9.938 | -19.941 |
Totaal incidentele lasten | 31.232 | 12.365 | 9.988 | 19.941 |
Saldo | 8.587 | 1.875 | 50 | 0 |
|
|
|
|
|
Saldo van incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -5.759 | 3.466 | 1.972 | 2.182 |
Incidenteel saldo (B) | 2.828 | 5.341 | 2.022 | 2.182 |
|
|
|
|
|
Structureel saldo begroting |
|
|
|
|
Totaal structurele baten | -390.164 | -388.866 | -387.663 | -395.258 |
Totaal structurele lasten | 384.723 | 383.271 | 385.208 | 391.420 |
Saldo | -5.441 | -5.595 | -2.455 | -3.838 |
|
|
|
|
|
Saldo van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -1.525 | -1.525 | -1.252 | -1.237 |
Structureel saldo (A-B) | -6.965 | -7.119 | -3.707 | -5.075 |
(+ = nadeel/ last | - = voordeel / baat)
Er kan geconcludeerd worden dat in de periode 2026-2029 sprake is van structureel evenwicht.
In de onderstaande tabel zijn de incidentele baten en lasten opgenomen.
Nr. | Programma | Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 3 | Project renovatie stadhuis - asbestsanering | 1.000 |
|
|
|
2 | 4 | PoK budget | 184 |
|
|
|
3 | 4 | Regionaal project arbeidsmarktregio | 780 |
|
|
|
4 | 3 | Project lobby station Westergouwe | 100 |
|
|
|
5 | 3+4 | Kosten wijkontwikkelingsprojecten | 980 | 276 |
|
|
6 | 2 | Project soortenmanagementplan | 200 |
|
|
|
7 | 3 | Reserve Spoorzone (niet-grex) | 1.290 | 1.159 |
|
|
8 | 3 | Kosten project versnelling woningbouw | 2.272 | 366 | 50 |
|
9 | 3 | Kosten groenfondsprojecten 2026 | 143 |
|
|
|
10 | 3 | Kosten incidentele herstelacties openbare ruimte | 1.638 | 74 |
|
|
11 | 3 | Grex Westergouwe | 22.262 | 10.008 | 9.957 | 19.960 |
12 | 3 | Grex Spoorzone | 383 | 482 | -19 | -19 |
Totaal incidentele lasten exploitatie | 31.232 | 12.365 | 9.988 | 19.941 | ||
|
|
|
|
|
|
|
13 | 3 | Grex Westergouwe | -22.262 | -10.008 | -9.957 | -19.960 |
14 | 3 | Grex Spoorzone | -383 | -482 | 19 | 19 |
Totaal incidentele baten exploitatie | -22.645 | -10.490 | -9.938 | -19.941 | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo van incidentele baten en lasten - exploitatie | 8.587 | 1.875 | 50 | 0 | ||
Nr. | Toelichting op de mutaties | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dit betreft de kosten voor asbestsanering van het project renovatie stadhuis. De kosten worden verrekend met de algemene reserve. De einddatum hiervan is 2026. | |||||
2 | Dit betreft incidenteel budget voor het uitvoeren van de PoK-regeling (Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag). De einddatum hiervan is 2026. | |||||
3 | Dit betreft diverse projecten in de regio (de arbeidsmarkt regio | Midden-Holland) in het kader van het versterken van de regionale arbeidsmarkt. De einddatum betreft 2026. | |||||
4 | Voor het project lobby nieuw station Westergouwe (vanuit het herfstakkoord 2025) worden de incidentele kosten verrekend met de reserve (co)financiering regionale projecten. Einddatum van dit project is voorzien in 2026. | |||||
5 | Conform de uitgangspunten uit de nota reserves en voorzieningen worden de kosten voor wijkontwikkelingsprojecten verrekend met deze betreffende reserve. Einddatum hiervan is 2027 (conform de begroting 2025). | |||||
6 | Voor het project soortenmanagementplan worden de kosten verrekend met de reserve klimaat, energie en duurzame mobiliteit. De einddatum hiervan is 2026. | |||||
7 | Dit betreft kosten voor het project Spoorzone A1. De kosten hiervan worden verrekend met de reserve Spoorzone. De einddatum van dit project is 2027. | |||||
8 | Conform de uitgangspunten uit de nota reserves en voorzieningen worden de kosten voor projecten in het kader van de versnelling van woningbouw verrekend met deze betreffende reserve. Einddatum hiervan is 2028. | |||||
9 | Dit betreft vergroeningsprojecten binnen het kader van het groenfonds, die afgerekend worden met de betreffende reserve. Dit zijn pojecten die voldoen aan de uitgangspunten conform de nota reserves en voorzieningen. Einddatum is 2026, conform de begroting 2023 / bestuursakkoord 2022. | |||||
10 | In de 1e bestuursrapportage 2024 is besloten om de uitvoeringskosten voor het project kwaliteitsimpulsen openbare ruimte te onttrekken uit de reserve incidentele herstelacties openbare ruimte. Dit betreft een specifiek project budget voor herstelacties in de openbare ruimte, einddatum hiervan is 2027. Conform besluit bij de jaarstukken 2022 (amendement). | |||||
11 | Dit betret het saldo van de kosten en opbrengsten die verrekend worden met de boekwaarde van de grondexploitaties (conform het MPG 2025). Per saldo zijn deze lasten en baten neutraal voor het financieel perspectief 2026 - 2029. | |||||
12 | Zie toelichting bij mutatie nr. 11. | |||||
13 | Zie toelichting bij mutatie nr. 11. | |||||
14 | Zie toelichting bij mutatie nr. 11. | |||||